Kaylas

Adventsdrink 23 & 24

Kategori: Vardagsliv

Jag ligger lite efter i kalendern, jo jag vet… Men julen ju här och det har varit bråda dagar både för mig och tomten i år. Men här kommer nu äntligen de sista adventsdrinkarna. Sörpla och njut.

DAG 23 🍸 Pomegranate Cosmopolitan
Julen är bara en dag bort, och jag är ganska mycket ”i sista minuten” med det mesta, men inte med julklapparna som tur är, utan med mat, bak och städning. Men som tur är har jag dottern här som donar och fixar för fullt för att hjälpa mig.
 
Idag presenterar jag iaf den perfekta cocktailen för julkalendern. Den ultimata julcocktailen är röd granat med en grön garnering och frostat kant. Limen skapar den perfekta balansen mellan sött och syrligt. Drick denna långsamt. Den är farligt god.

6 cl vodka
3 cl Triple sec (likör med apelsinsmak)
3 cl granat fruktsaft
1 ½ cl färsk limejuice

Gnid kanten av ett martiniglas med en lime och doppa kanten i strösocker. Blanda alla ingredienser i en shaker med is. Sila i glaset. Garnera med en limeskiva.


DAG 24 🍸 Santa Sangria

Kanske tomten behöver en drink efter all klapputdelning. Ja det é väl klart, det är julafton, även tomten måste ha en drink! Jag var frestad att bara bjuda honom på ett glas mjölk, för jag tror inte man ska dricka och sen köra en släde. Men tomten kan göra ett depåstopp efter att han levererat alla julklappar, och ta drinken då. Så gör en hel kanna och var uppe hela natten…

2 stora gröna äpplen, urkärnade och tärnade i små tärningar
200 gr frysta hallon
1 flaska rosévin (750 ml)
1 liter ginger ale
5 dl granatäppeljuice
2 ½ dl björnbärsvodka, eller annan bärvodka

Fördela frukten i vinglas. Häll vin, ginger ale, juice, och vodkan i en stor kanna/skål. Häll upp i vinglas.

Alternativt kan du blanda alla ingredienser utom ginger alen i en lufttät behållare och förvara i kylen över natten. När du är redo att servera, häll i vinglas, fördela frukt, och toppa med ginger ale.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: