Kaylas

Julen dansas ut

Kategori: Vardagsliv

”Nu är glada julen slut, slut, slut
julegranen kastas ut, ut, ut
men till nästa år igen
kommer han vår gamle vän
för det har han lovat.


Japp idag har jag kastat ut julen. Alla tomtar, stakar, stjärnor, pynt o glitter é nerpackat. Men dammsuga o svabba golv orkade jag inte.

Är fortfarande jättetrött efter influensan. Jag har ingen, och då menar jag verkligen inge, ork alls. Blir helt slut o genomsvettig vid minsta lilla ansträngning eller försök till att vara lite nyttig och duktig. Hostar iaf mindre nu men skrällande till 1000.

Idag är det 20 dagar sedan julafton och Knut har namnsdag. För de allra flesta i Sverige innebär det att julhelgen har nått sitt slut och att granen slängs ut tillsammans med övrigt julpynt.

Det var först på 1600-talet som 13 januari blev julens slutdag. Tidigare hade julen bara varat fram till 7 januari (och gör så i de flesta länder i världen). Men på 1600-talet valde alltså kyrkan att förlänga julhelgen för att på så vis stärka sin ställning.

Att dagen heter Knutdagen har att göra med den danska prinsen Knut Lavard som dödades i Odense 1137 den 7 januari. Hur han dog finns det olika historier om. Alf Henriksson skriver att det var i kyrkan som prins Knut träffades av en sten i huvudet. Men inte värre än att han tog ett kärl från altaret som han lät blodet rinna ner i för att skydda sin sidendräkt. Ett spjut genom ett fönster gjorde dock slut på prinsen, som blev helgonförklarad.

Knut Lavard blev senare helgonförklarad och hans dödsdag den 7 januari fick under medeltiden sitt namn infört i helgonlängder och almanackor. I Danmark är denna dag fortfarande Knutsdagen. I Sverige flyttades Knutsdagen i början av 1700-talet till 13 januari vilket också försvarar dess nuvarande namn – tjugondag Knut, som också kör julen ut.

Andra fenomen som kan sättas i samband med Knut Lavard och hans farbror Knut den helige är Knutsgillena – köpmannagillen, som under medeltiden uppstod kring Östersjön. Här festas det och minnet av deras skyddshelgon högtidlighålls, i städer och orter som Malmö, Flensburg, Lund, Ringsted, Tallinn, m.fl. just kring den13 januari.

Således var 7 januari länge Knutdagen, men när julen förlängdes på 1600-talet flyttade även Knut med och det är därför vi ännu kan säga ”Knut kör julen ut”.

Tjugondag Knut firades betydligt mer och livligare förr i tiden eftersom det var då gillena avslutades. Enligt traditionen skulle all mat och dryck som fanns kvar från julfirande förtäras på tjugondag Knut. I Bohuslän fanns följande talesätt:

Slut på jula och slut på ljusa och slut på brännvin’t i alle husa

Att ”köra ut julen” skedde också rent bokstavligt när mor i huset efter att maten var uppäten öppnade alla dörrar och därefter for runt med en sopkvast och skrek – ”Ut Knut! Nu är julen slut”.

Om det inte var husmor som gick runt med kvasten fanns det Knutsgubbar som kunde göra jobbet. En Knutsgubbe var klädd i fårskinnspälsar som vänts bak och fram, koskällor kring halsen, mask för ansiktet och en djävulssvans därbak. Knutsgubben kunde också vara en dock som lämnades på grannes farstu. Dock var man tvungen att springa därifrån i rasande fart, för om man blev upptäckt fanns risk att man fångades in och kläddes av naken. Under resten av året var man en person som det stod fritt att driva med.

Som avslutning på att dansa ut julen, kommer här ett litet boktips.

Som treåring hittades Min övergiven och sedan dess har hon flyttat från det ena fosterhemmet till det andra, men aldrig precis före jul – som nu. Det ser verkligen mörkt ut, men Min hoppas på ett mirakel. Och kanske blir hon bönhörd, för om det är någon som kan utföra mirakel så är det doktor Jessica, som plötsligt sveper med Min i en ny och okänd värld ...


Utdrag:

När de plöjde genom byggnaden sida vid sida var det ingen av dem som sa någonting. Min försökte samla tillräckligt mycket saliv i munnen för att fukta sina torra läppar, men hennes tunga var som frigolit. Hon kände skräcken flamma upp inom sig, som om den ville kväva känslan av glädje som spirade inom henne. Den skrek att hon bara skulle bli sårad och skadad om hon litade på någon.


Själsfränder. Hade hon verkligen hört rätt? Hon känner mig inte! protesterade en röst djupt inombords. När hon lär känna mig kommer hon också att förskjuta mig. Det gör alla. Jag måste vara beredd!


Hon vände sig bort från kvinnan som hade tagit henne med sig och fokuserade på en lapp som hängde på anslagstavlan vid utgången.


Med Mins fullproppade ryggsäck slängd över axeln som om den var fjäderlätt tågade dr Hart i förväg och lät Min samla sig innan hon kom efter. Hon visade Min till bilen, fortfarande utan att småprata uppmuntrande så som de flesta nya personer brukade göra. Hon höll upp passagerardörren för Min.


Utan att tänka klev Min in och spände fast säkerhetsbältet. När de körde längs den snötäckta gatan bröt dr Hart slutligen tystnaden genom att brista ut i skratt.
– Såg du hur Enid tappade hakan? flämtade hon.
Min vände sig om. Hade dr Hart verkligen sagt det hon trodde sig höra?
– Om jag ändå hade haft en kamera! fortsatte doktorn och skrattade fortfarande. Sedan fick hon syn på Mins chockade ansiktsuttryck. Jag vet, jag vet. Du borde ha fått en chans att säga om du ville följa med eller inte, sa hon. Jag ber om ursäkt. Jag tenderar att ryckas med en aning. Det säger alla som känner mig.
Min gjorde allt för att komma på något att säga. Men inga ord kom till hennes undsättning.
– Du behöver inte svara, sa doktorn. Hennes röst var fortfarande svajig av skratt. Jag borde känna ånger, men jag blev så arg! Jag var nära att slå den där kvinnan på truten! Jag slår vad om att hon tycker bättre om små barn än sådana som du, som är stora nog att se igenom den fjäskiga fasaden. Sybil måste ha varit desperat när hon placerade dig hos henne.
Min hade vänt sig bort igen, men när hon hörde det sista vände hon sig tillbaka. Det blev tyst en stund innan hon hade samlat kraft för att tala.
– Hon säger själv att hon gillar småbarn. Hur visste du det?
– Jag är synsk. Låt oss försöka glömma henne. Min, blev det här för chockartat? Vill du att jag lämnar tillbaka dig till Sybil?
– Nej, svarade Min genast, samtidigt som hon undrade vad hon gav sig in på. Och med svårighet tillade hon: Jag ville följa med.
– Du är en modig flicka.
Sedan satt de tysta. Bilen rullade nerför backen och korsade floden. De färdades genom den sena eftermiddagen. Snön föll i slöa, snirkliga flingor och det molnigt vita blev mörkgrått i kvällningen. Trots det gula ljusskenet från gatlyktorna var skymningens mörker egendomligt kusligt, och Min rös när hon kikade ut genom fönstret. När de lämnade stadens centrum bakom sig och kom in på gatorna kantade av villor såg hon att julbelysningen var tänd hos de flesta. De åkte förbi fler pyntade hus, det ena praktfullare än det andra. På ett tak såg hon en hel flock renar som drog på jultomtens släde. Och på ett annat gnistrade en familj av snögubbar. En glitterprydd tomte omfamnade en skorsten och en isbjörn i tomtedräkt låg utsträckt på taknocken till ett annat hus. Han såg nervös ut. Min vinkade lugnande åt honom.

 

  • Väduren
    Att vara desillusionerad är någonting som sällan förknippas med dig. Så är dock fallet nu. Du är villrådig i de flesta avseenden och vet varken ut eller in. Ja, oavsett vad du har för rådgivare ska du ligga lågt. Det är inte rådligt att göra någonting av betydelse nu.
  • Oxen
    Varför har du så bråttom och rusar fram som du gör? Du skulle må mycket bättre om du sänkte tempot en aning. Ta dig tid att studera detaljerna istället för att bara kasta flyktiga blickar på helheten. Det är så lätt hänt att du missar någonting viktigt.
  • Tvillingarna
    Initiativ till förändringar som du vetat om att du måste ta kan du inte skjuta upp längre. Ditt önsketänkande om att det kanske inte är nödvändigt kan du slå ur hågen. Verkligheten har hunnit ifatt dig och nu är det dags att handla. Ju fortare desto bättre.
  • Kräftan
    Äventyret lockar. Men försök stå emot! Det du bedömer som en spännande upplevelse riskerar att bli rena fördärvet, av den enkla anledningen att omdömet sviker. I ekonomiskt hänseende ska du också iaktta försiktighet. En affär kan bli i dyraste laget.
  • Lejonet
    Ditt väl utarbetade schema spricker. Hälsan sviktar! Du har överskridit gränserna för vad du orkar prestera fastän du fått vissa signaler. Men oroa dig inte. Det enda som behövs för att återställa ordningen är att du möblerar om i ditt förträffliga schema.
  • Jungfrun
    En person av motsatt kön förorsakar en liten jordbävning i ditt känsloliv. Och det, även om du skulle råka ha en partner. Vad det här kommer att leda till på sikt får vä1 tiden utvisa. Huvudsaken du förmår uppskatta att du får uppleva en sådan här sak.
  • Vågen
    Du är mycket förundrad och fascinerad över de nya utvecklingarna som tagit vid. Det finns några idéer och fantasier som dyker upp i ditt sinne, och som bygger på något du uppsnappat på internet eller i media. Du skapar själv dina framgångar så ta chansen.
  • Skorpionen
    Det här blir en fin dag. Du får mycket uträttat och får även i andra avseenden anledning att känna dig nöjd över dig själv Det blir också tid till att umgås med vänner och bekanta och att göra saker som du upplever avkopplande.
  • Skytten
    Saker i stil med "det här ska jag göra då jag får tid" har länge varit ett återkommande tema i din tankevärld. Oftast har dock annat kommit emellan. Men nu får du chans att förverkliga vissa av dina ambitioner som rör fritidsintressen. Sätt igång!
  • Stenbocken
    Mycket tyder på att du möter en person som du blir blixtkär i. Och även om du redan har en partner ska du inte missunna dig den här upplevelsen. Är du singel däremot kan den här kontakten leda till ett långvarigt, ja kanske fast förhållande.
  • Vattumannen
    Innerst inne vet du med dig att du inte kan stå emot trycket i längden, eller hur? Hur gärna du än vill gå din egen väg dras du obönhörligt tillbaka. Lyssna till ditt hjärta och jämför med det som är praktiskt, realistiskt och verkligt. Du är inte mer än människa.
  • Fiskarna
    Du har idel trevliga händelser att se fram emot. I en arbetssituation får du briljera med din yrkesskicklighet. Det du gör väcker beundran och respekt. Du kommer också att bli efterfrågad på ett annat sätt än du varit tidigare i och med detta.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: