Kaylas

OSTARA - Vårdagjämning

Kategori: Vardagsliv


 

 

 

 

Det är vårdagjämning, dvs. dagarna och nätterna är (nästan) lika långa på hela jorden. Tittar man i olika almanackor så ser man att vårdagjämningen inträffar den 21 mars kl 00:21 svensk normaltid eller vintertid.

 

 

 

 

Som den häxa jag är, så firar jag idag Ostara. - Ostara (även Eostara, Eastra, Ostera) är en anglosaxisk gudinna. Det sägs att varje år vid vårdagjämningen så förvandlar hon sig till en hare som kommer ner på jorden och ger alla barn korgar med godis, vackra ägg och nyutslagna blommor i. Hon kommer med vår, liv och förnyelse.

 

 

 

 

 

 

 

 

DEKORERA ALTARET OCH HEMMET
Det är alltid lika roligt och förväntansfullt att dekorera hemmet och altaret inför sabbaten. Till Ostara dekorerar jag gärna med vackra vårblommor, snödroppar, krokus, påsklilja etc. Det kan också vara fint att göra blommor i silkespapper och hänga i långa girlander draperade över altaret, fönster, sängar och dörrar. Girlander symboliserar ju helighet, lycka och välgång.

Altarduken till Ostara är oftast ljusgrön men kan också vara i svala pasteller, ljus lavendel, ros och gult till exempel. På altaret ställer man blommor, korgar fyllda med handmålade ägg och ljus i pastellfärger. Äggen målas gärna också i pastell med t.ex. keltiska mönster och bårder eller så färgar man dem naturligt med lökskal och liknande.

Du kan rita, måla eller skulptera gudinnan Ostara och ställa det på altaret. Ett av mina favoritmotiv är när hon precis förvandlas till hare. Under den här tiden på året är det bra att ha kontakt med henne och koncentrera sig på hennes egenskaper.


 

MAGISKA BLANDNINGAR OCH AMULETTER
Dessa örter, stenar och blommor passar fint till Ostara:

liljekonvalj

krokus

tulpan

rosenkvarts

amazonit


ek

solrosblomma

citron

lapis lazuli

ask


kaprifol

lavendel

viol

agat

salvia


Under den här tiden är det viktigt att sköta hälsan, därför gör jag gärna gott örtte av t.ex. citron, honung och salvia. Jag låter ibland en citrin ligga i medans jag häller i vattnet. För mig är det en sten som strålar som solen av liv, kraft, hälsa och styrka.

Jag gör en korg med målade ägg, blommor och godis som jag ställer bredvid min säng, så jag har den klar när jag vaknar på Ostara-morgon. Jag förbereder inför sabbaten, pysslar och dekorerar och jag brukar ”läsa på” om gudar, gudinnor och kelterna och om sederna och ritualerna från dem.

Ibland gör jag också små påsar fyllda med doftande örter, blommor och oljor som jag lägger under kudden, hänger i fönstret eller bär med mig i fickan. Beroende på vad de innehåller så påverkar de mig och saker runt omkring mig. Jag tror att det ligger mycket kraft i bara doften - som när jag lagar maten till sabbaten t.ex., då minns jag den förra och det försätter mig i en härlig stämning. Har jag en ny doftpåse på prov, så vänjer jag mig vid doften, den gör mig lugn och påverkar mig positivt.


 

OSTARA-CEREMONI
Bra för en ny början, och för besvärjelser som tar lång tid att uppfyllas. Du behöver ett gult ljus, någon växt, t.ex. tulpan eller påsklilja

  • Tänd det gula ljuset och hälsa elementet Luft genom att säga:
    Var hälsad fader luft, som är förknippad med våren, dofterna och östanvinden. Jag kallar dig till mig.
  • Ställ växten på altaret och se intensivt på den samtidigt som du säger:
    Mäktiga skapelse; Du är nu fri från vinterns kalla fängelse. Grönskan är här, då blommornas doft virvlar i vinden. Det här är bara början. Livet förnyar sig själv genom din kraft o himmelske fader. Skapelsen sträcker på sig och träder fram med ett löfte om sommar
  • Rör vid plantan och känn dess energier, och genom den all natur; gör en inre resa genom visualisering av bladen och stjälken, från Ditt inre centrum via armen och handen, och in i plantan
  • Utforska dess inre natur och känn den mirakulösa processen som arbetar inuti plantan, och med fortsatt kontakt säger du: Jag vandrar på jorden i vänskap, inte i dominans. Himmelens och jordens skapare, väck mig inombords genom denna växt, så att jag kan känna värme för allt levande. Låt mig vörda jorden och alla dess skatter. Låt mig aldrig glömma.
  • Meditera över årstidernas skiftande och förändringar; känn energierna som väcks omkring dig i jorden.
  • Innan du släcker ljuset säger du: Jag tackar dig fader luft för din närvaro.

 

VISUALISERINGAR
Vid Ostara är det viktigt att hitta "det stora lugnet" inom sig, eftersom så mycket händer, livet återvänder och man kan börja med så mycket nytt. Det är också en tid då natt och dag är lika långa, alltså är allt väldigt balanserat. Men det är också en tid då nya idéer verkar komma hela tiden från ingenstans och det är dessutom lätt att göra dem till verklighet.

Här är några enkla visualiseringar man kan göra runt Ostara. Börja alltid med att slappna av riktigt djupt och koncentrera dig på andningen. Du kan ligga på sängen, sitta på balkongen eller vid altaret, där det känns bäst helt enkelt.

För att "ställa om sig till vår" - Föreställ dig gå på en stor, enorm äng som fortsätter långt bort i fjärran, så långt att du inte kan se slutet. Du är upprymd av glädje över våren. På ängen växer alla dina favoritblommor, ta dig tid att se var och en av dem. Det är ganska kyligt, men du tänker inte så mycket på det, du är varmt påklädd i dina egna kläder. Om du vill kan du lägga dig ner på marken eller plocka blommor, gör vad du vill, och njut av våren.

För att hitta sitt inre lugn - Föreställ dig att du är helt grön inuti, som grönt vatten som stilla strömmar igenom din kropp. Börja nere vid tårna och gå upp mot hjässan. Känn dig grön, känn hur ditt inre badar i grönt. Allt runt omkring dig är grönt. Allt du känner känns som grönt, allt du hör låter som grönt, allt du ser är grönt, allt du luktar på luktar grönt och allt du smakar på smakar grönt. Och det gör dig lugn.

Möt Ostara - Tänk dig ett fridfullt ställe i naturen. Du sitter under en urgammal ek och du kan höra kor råma och fåglar kvittra, vinden susar, men annars är det helt tyst. Det är viktigt att du riktigt känner till din omgivning innan du låter Ostara komma. När du känner dig färdig med det så kan du föreställa dig att Ostara kommer. Hon kan komma ur ett ljussken, gående långt bort ifrån, ridande på en ko, precis på det sätt du vill. Hon kanske ger dig något, säger något till dig, pratar med dig, låt henne göra som hon vill. När du kommit så här långt är du nämligen djupt avslappnad och behöver inte tänka ut på samma sätt vad som ska hända. Tacka henne sen, ni måste skiljas nöjda och belåtna.


 

MAT
Med våren börjar livet komma, därför är ägg en så viktig del av maten runt Ostara. Ägget är en symbol för liv, början, fertilitet och allt som gror och växer. Vi den hör tiden blir grönsaker och frukt allt fräshare. Man äter också mycket lamm. Fortfarande sen Imbolc är mjölkprodukter viktiga.


Men det viktigaste är att man äter mat som finns i ens närhet och inte är importerad från fjärran länder. Det gäller ju att så gott som det går följa naturens egen rytm och ta till vara på vad den har att erbjuda för stunden. Att verkligen uppleva naturen starkt. Den bästa maten är den man själv plockat, vilt eller odlat. Men man får absolut inte känna sig tvungen att köpa dyr biodynamiskt odlad mat, det är inte det som det handlar om.

 

Legenden om Gudinnans färd till Underjorden



VECKANS HOROSKOP - V.12 2011

  • Väduren
    Kärlek: Du har tur i kärlek men trots det finns det andra saker som kanske lockar dig mer.
    Pengar: Vind i seglen, dessutom inte bara i affärer utan också om du söker jobb eller förhandlar.
    Turdag: Fredagen. En vinst gör dig glad.
  • Oxen
    Kärlek: Konflikt kan uppstå, särskilt om du och din partner vill olika saker. Inga kompromisser.
    Pengar: Lugn vecka som låter dig tänka efter och planera framåt, förutsatt att du har lust med det.
    Turdag: Lördagen. Du lyckas med något viktigt.
  • Tvillingarna
    Kärlek: Mysig kärleksvecka som dessutom passar riktigt fint för gemensamma nöjen eller resor.
    Pengar: Gott om möjligheter att förbättra ekonomin eller att fynda saker som du faktiskt behöver.
    Turdag: Måndagen ger dig en riktigt bra start.
  • Kräftan
    Kärlek: Inga fnurror men däremot drabbas du av tidsbrist, du har helt enkelt annat för dig.
    Pengar: Många förslag som du får har oanade baksidor och andras råd kan också vara vanskliga.
    Turdag: Onsdagen blir mysig i överkant.
  • Lejonet
    Kärlek: Spännande vårvecka som kan bli ljuvlig men som också kan föra med sig svartsjuka.
    Pengar: Turen håller dig om ryggen och dessutom har du gott om bra idéer just nu. Lönsam vecka.
    Turdag: Fredagen blir både livlig och rolig.
  • Jungfrun
    Kärlek: Det lönar sig att ta ett litet steg i taget. Egentligen ingen gnistrande vecka för din del.
    Pengar: Långsiktigt tänkande ger avgjort bättre utdelning än impulsköp och snabba beslut.
    Turdag: Lördagen skänker skratt och glädje.
  • Vågen
    Kärlek: Visst blir veckan romantisk även om det kanske inte blir exakt som du väntade dig.
    Pengar: Oväntade slantar gör dig glad men under veckan kan det också dyka upp oväntade utgifter.
    Turdag: Måndagen blir rätt fenomenal för dig.
  • Skorpionen
    Kärlek: Dina egna satsningar ger god utdelning på de flesta områden, men inte på kärlekens.
    Pengar: Just nu lönar det sig bäst att vara sparsam, även om det finns inköp som frestar dig.
    Turdag: Tisdagen blir ljuvligt, elegant lyxig.
  • Skytten
    Kärlek: Egentligen en bättre vecka för nöjen eller resor, men även kärleken lockar dig nu.
    Pengar: När du är avslappnad gör du bättre affärer än när du anstränger dig. Ta det lugnt.
    Turdag: Torsdagen. Romantik i stora lass.
  • Stenbocken
    Kärlek: Det finns kanske inte så mycket passion i luften men i övrigt blir veckan ganska angenäm.
    Pengar: Just nu fungerar din ekonomi inte så strålande och även karriären känns ganska trist.
    Turdag: Söndagen blir ganska så romantisk.
  • Vattumannen
    Kärlek: Passion, vårkänslor och sköna vibrationer gör detta till en riktigt härlig marsvecka.
    Pengar: Du bryr dig inte om det materiella just nu men du har förmågan att fynda när du shoppar.
    Turdag: Torsdagen blir väldigt romantisk.
  • Fiskarna
    Kärlek: Mysig vecka, det händer visserligen ingenting speciellt men stämningen är väldigt angenäm.
    Pengar: Många möjligheter, särskilt om du väljer att använda dina praktiska förmågor till fullo.
    Turdag: Tisdagen. Du imponerar på någon.



 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: