Kaylas

FREDAG = JOBBA, IDOL & FREDAGSMYS

Kategori: Vardagsliv

 

Rätt man vann Robinson enligt mig, Mats Kemi, 52, från Huddinge tog hem årets Robinsonfinal igår. Jag tycker att han var värd segern, även om det hade varit kul om en tjej vunnit. Hanna var bra hon också. Mats känner sig som en värdig vinnare och tänkte fira "stenhårt" efter finalavsnittet. - Fy fan vad stort, säger han.

 

 

Inför finalen samlades årets Robinsondeltagare på Park hotell i Stockholm för att se avsnittet på storbilds-tv i en hyrd lokal, där det serverades buffémat. Efter avsnittet festade gänget loss på hotellet. När Mats äntligen slapp munkavlen och kunde tala om segern kändes det som en stor lättnad. – Det känns helt sjukt. Det är så skönt att få säga det till min familj och till alla som har frågat, säger han till Expressen.se. Hans fru Helena och sonen Nils deltog i kvällens firande. – Vi är jättestolta. Han är verkligen värd att vinna. Vi har haft det på känn, säger Helena.



Ikväll är det dags för idolerna att ge sig ut på arena-turné. Mina favoriter är Moa & Amanda F. Veckans utmaning är Motown.  Motown har betytt mycket för utvecklingen av soulen. Det speciella soundet som skapades av Motown-artisterna kom att bli en musikgenre i sig. Många av artisternas hits skrevs av låtskrivartrion Holland-Dozier-Holland. Bolaget hade också en grupp musiker kallade the Funk Brothers som ackompanjerade på många av inspelningarna. (Källa: Wikipedia)

 

Första gången Moa Lignell skapade en fan-sida på Facebook väntade hon på att fler än 25 skulle gilla hennes musik med så kallade "likes". – Sedan fick jag över 100 och 200 och det kändes jättestort. Efter min första Idol-audition hade jag 6 000 som gillade mig. Då förstod jag genomslagskraften. Nu är gilla-knappen på Facebook en tydlig mätare på Moa Lignells växande popularitet. I dag har nästan 40 000 personer gjort tummen upp på Facebook för 17-åringen från Alingsås. Förra fredagen stod dessutom juryn upp i båset redan innan hon sjungit klart "When I held ya". Det finns redan ett 40-tal covers av låten på videosajten Youtube. – Jag brukar gå in och titta på dem. Det är sjukt. När jag hör dem sjunga min textrader så kan jag minnas ögonblicket som jag satt och skrev ner dem. Jag blir väldigt smickrad. I skrivbordslådan finns fler låtskisser. Men Moa Lignell känner ingen press att skriva fler hitlåtar. – Det här var min biljett in i "Idol", men jag kommer ju inte leva på den här låten i hela mitt liv. Det här är en låt av många. Nu vill jag skriva bra låtar som kan bli favoritlåtar för människor och att man kan göra ett album av det.

 

Ikväll framför Moa Supremeslåten "You can't hurry love". Men ingenting kommer att överträffa förra fredagen då hon för första gången fick visa den breda publiken hur hennes artisteri kommer att se ut i framtiden. – Jag har nått så många mål som jag har satt upp för mig själv. Nu ska jag passa på att ha kul. Jag tar tävlingen på allvar men kör bara på och ser det som en bonus att få sjunga för några tusen människor i Läkerol Arena i Gävle. En hissnande känsla med tanke på att Moa Lignell stod inför en publik och spelade för första gången förra året. Då på ålderdomshem i Alingsås. Att vinna "Idol" betyder mycket - men inte allt. – Jag har en klar bild över vad jag vill göra. Jag vill släppa en skiva och turnera. Sen får vi ser hur jag tar mig dit, säger hon


Vad de andra idolerna sjunger, ser du här:

ROBIN: Reach Out, I’ll Be There – Four Tops
MOLLY: Nowhere To Run – Martha Reeves & the Vandellas
AMANDA P: I’m Coming Out – Diana Ross
ANDRÉ: My Girl – The Temptations
AMANDA F: Please Mr. Postman – The Marvelettes
MOA: You Can't Hurry Love – The Supremes

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: