Kaylas

KVALVECKA I IDOL

Kategori: Vardagsliv

Denna vecka é det mycket tv-tittande här. Alla serier har ju dratt igång igen, och som den såpafreak jag är kan man ju inte missa: Bonde söker fru, Ensam mamma söker, True blood, Robinson, Fångarna på fortet, Hollywoodfruar och Idol. Ja ni förstår att jag har fullt upp J Men jag hinner faktiskt med en hel del annat också än att bara glo på tv.

 

Ja hur som helst så är det iaf kvalvecka i Idol, spännande att se vilka som går hela vägen. Måndagskvällens kvalomgång vanns av Robin & Maikel, där var ju Robin en given segrare, och jag gillar Maikel (kebabkungen från Partille) också.

 

Igår vann Moa & Amanda F – superduktiga tjejer, lite annorlunda som sticker ut från ”de vanlig”. Helt rätt vinnare enligt mig och Pärlan.

 

SÅ GICK DET FÖR IDOLVINNARNA

Nej, det blev inte guld och gröna skogar. Många av vinnarna av Idol lever ett liv långt från glamouren. – Jag har inte kvar så mycket pengar. Det mesta är borta, säger Markus Fagervall. Det står en rödvit husvagn i Umeå. Där bor vinnaren av TV4:s Idol 2006 tillsvidare. Markus Fagervall, 28, har slutat jaga sin popstjärnedröm och sadlat om helt och hållet. – Man kommer till en punkt där man börjar titta på sig själv utifrån och inte känner igen det man ser. Markus Fagervall har inga planer på att gå in i studion. Men det händer att han plockar upp gitarren i sin husvagn. – Musiken har jag alltid med mig. Men jag vill se på den ur en annan vinkel nu. Jag vill älska med musiken igen, säger han. En musikkarriär som till en början pekade spikrakt uppåt har dalat rejält de senaste åren, och nu har Fagervall tröttnat. I stället för att kuska land och rike runt med en ny platta i bagaget har han börjat läsa det tvååriga gastronomiprogrammet vid Umeå universitet, och siktar på en framtida karriär som kock. – Jag har aldrig tjänat så mycket pengar som jag tjänade efter Idol. Det var roligt. Men det mesta är borta i dag. Jag klarar mig med små medel, jag får CSN och har lite kvar från Idol. Kan jag dricka någon pilsner och partaja lite ibland är jag nöjd, säger han.

 

I en annan del av Sverige står vinnaren av Idol 2004 och kränger stereosystem. Daniel Lindström, 33, jobbar extra i en ljud- och elektronikaffär på Fridhemsplan i Stockholm. Lindström har inte lagt karriären på hyllan, tvärtom. Efter en lång tid som pappaledig är han nu åter aktuell med singeln ”I know nothing”, och ett planerat albumsläpp under 2012. Men livet som småbarnspappa kräver en jämn och pålitlig inkomst – något som artistkarriären just nu inte erbjuder. Jag var för naiv – Har man barn behöver man veta att det kommer in pengar varje månad, säger han.

 

Bäst har det gått för Agnes Carlsson, 23, som gör karriär i USA.

 

Men även Kevin Borg, 25, drar in flis. – Jag har det bra. Min höst är fullpackad med ”Grease”, och sen ska jag ut och göra 35 julkonserter i 35 städer. Men det handlar inte bara om pengar, det handlar om glädje också, säger han. Kevin Borg är väl medveten om att nöjesbranschen kan vara skoningslös – även för forna Idol-vinnare. – Det är en berg- och dalbana. Det går upp och ner. När man är nere måste man kämpa för att komma upp igen. Sätta sig i studion och fortsätta spela in grejer, säger han.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: