Kaylas

JAG VILL HA SOLSKEN OCH FÅGELSÅNG...

Kategori: Vardagsliv

Vem f-n snodde våren? Snöblandat regn och temperatur runt 0-strecket é inte vad jag vill ha, men så é läget i Sumpan nu – USCH.

Idag blir det en sväng in till city, C ska köpa skor och gumz ska köpa hårfärg bl.a.. Jag ska hjälpa henne fylla i håret, så det blir jämt färgat. Nyansen denna gång heter ”Deep plum”. Sen blir det hem och baka surdegsbröd och kanelbullar. Men till kvällen parkerar jag mig i tv-soffan, eller framför datorn.

 

IDAG FIRAR VI:
Volvons dag
Mahl Language Day
Cultural Unity Day
Surdegsdagen

 

Volvons dag
Just detta datum 1927 så rullade den första serietillverkade Volvon ut från fabriken på Hisingen. 1927 utgör startpunkten för Volvobilarna. Sedan dess har en stadig ström av Volvomodeller lämnat de olika Volvofabrikerna och skapat bilhistoria. Var och en med sin egen historia att berätta. Jag har en morbror vars röda Amazon för alltid kommer finnas i mitt minne. Han hade skivspelare i den, och där i framsätet satt jag och spelade The Tokens ”The lions sleeps tonigt” om och om igen. Jag kunde väl vara nåt mellan 5-7 år.

 


Mahl Language Day
Divehi Language Day - Mahl (Divehi) är det officiella språket i Maldiverna. Det talas också i södra Indien av indiska Mahls. Dagen firas den 14 april till minnet av Husain Salaahuddin (bilden), som skrev sina böcker på Mahl. Husain Salaahuddin föddes den 14 april 1881.

 

 

 

Cultural Unity Day
Culture Unity Day är ett tillfälle att bekräfta värdet av alla våra olika språk, övertygelser och kulturer, och vår gemensamma tillhörighet till en unik och mångsidig nation.

 

 

 

Surdegsdagen
Då är det dags att fira surdegsbrödet i alla dess former, varför inte göra som jag och baka det själv. Surdegspizza, surdegsbröd, surdegsfrallor eller kanske surdegsbaguetter! (Köpt går också bra.) Man får självklart äta det precis som man vill till soppa, med gott pålägg eller varför inte doppa det i olika sorters vinäger eller olivoljor?

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här: