Kaylas

DAGS FÖR DOP

Kategori: Vardagsliv

Japp! Idag ska vi på dop, lilla Noali ska döpas. Hoppas bara de har värmt upp kyrkan ordentligt, för det é ju bister kallt ute. Det är alltid svårt med presenter och speciellt dopgåvor. Men vi köpte iaf ett litet minibibliotek, Disneys Nalle Puh, 12 små böcker i en liten väska med handtag på. Storasyster Noomi får en Nalle Puh-målarbok och en ask kritor.

IDAG FIRAR VI: NUTELLADAGEN & RUNEBERGSDAGEN - Så då passar jag på att tipsa om bakverk med just nutella att baka inför denna dag.

Nutella, som till skillnad från Nötte också innehåller kakao och idag har en lite annan konsistens är faktiskt från Italien! Jag trodde absolut det var ett amerikanskt påhitt. Under 1940-talet utvecklade konditorn Pietro Ferrero en choklad- och hasselnötskräm som senare på 1960-talet fick namnet Nutella. Hans företag, Ferrero, finns än idag och tillverkar även Kinderäggen och Tic Tac (tänk att de fortfarande finns kvar!)

Kanske är det därför inte helt otippat att detta lilla projekt med World Nutella Day startat i just Italien av Sara Rosso som skriver i bloggen Ms Adventures in Italy. Även Michelle Fabio som skriver sin blogg Bleeding Espresso, har ett finger med i världsdagen.

Runebergsdagen firas framförallt i Finland till minne av nationalskalden Johan Ludvig Runeberg, född 5 februari 1804 i Jakobstad i Finland (då ännu tillhörande Sverige), död 6 maj 1877 i Borgå. Han var en finlandssvensk författare och poet. J.L. Runeberg diktade på svenska och hans verk översattes till finska och många andra språk.

Ofta firas denna dag med Runebergstårtor (ett slags bakelser) och diverse aktiviteter som skådespel och litterära aftnar runtom i landet. Även Runebergspriset utdelas på Runebergsdagen.

En Runebergstårta (Runebergintorttu) är en bakelse (alltså egentligen inte en tårta) som äts på Runebergsdagen. Det påstås att Johan dagligen ska ha ätit en dylik bakelse. Det sägs också att det var hans fru Fredrika Runeberg som uppfann bakelsen på 1850-talet, men sanningshalten bakom detta har ifrågasatts. Sockerbagaren Lars Astenius bakade redan på 1840-talet en variant av "Runebergs bakelser".


Idag finns många varianter av bakelsen, och exakt hur den ursprungliga bakelsen såg ut är oklart, men den vanligaste varianten idag är en grov, cylindrisk bakelse gjord på mandel eller hasselnötter och ströbröd som är indränkt i rom eller punsch och garnerad med kristyr och hallonsylt.

Till den första kärleken

En gång min första kärlek frågte jag:
"Min lefnads stjärna, säg, hur tändes du,
Och hvadan äger du ditt milda ljus?"
Då sade stjärnan: "Har du sett nå'n gång,
Hur lätt en flyktig sky kan skymma mig?"
Jag sade: "Än med mörker, än med ljus
Ett moln gått opp och dolt dig för min syn;
Dock brann du lika klar, sen det försvann."
Och stjärnan sade åter: "Har du sett,
Hur lätt en jordisk dag fördunklar mig?"
Jag sade: "Mången jordisk sol jag såg
Gå opp i glans och öfverstråla dig;
Dock gick den ständigt ned, men aldrig du."
Då sade stjärnan: "Tror du på mitt ljus,
Och vill du tända lifvets hopp därvid?"
Jag sade: "Bortom molnet log din blick,
Och bortom dagens bländsken brann du klar,
Och bortom grafven skall du lysa än."
Då sade stjärnan: "Vet du, hvad jag är?
En suck jag är ifrån din egen barm,
Som sökt med fridens hopp en högre värld;
En blixt jag är utaf ditt eget lif,
Som flög i strålar till sitt hemland opp;
Ett solljus är jag af din egen själ,
Och i min milda låga lefver du."


Kommentarer


Kommentera inlägget här: