Kaylas

VINTRIG FREDAG

Kategori: Vardagsliv

GRAMMATIKDAGEN & ANDNINGENS DAG

Idag är det alltså grammatikens dag. Såg på nyheterna, där någon språkvetare tyckte att vi svenskar är sämst på satsdelar. Det må hända, även om jag personligen skulle röstat på särskrivningar.

Dagen har till och med förärats en egen hemsida, bakom vilken står en enad front av språkkonsulter och svensklärare. Att det är ett initiativ att applådera framgår så fort man öppnar en dagstidning, eller surfar in på densammas hemsida. Några minuter efter att jag blivit uppmärksammad på Grammatikdagens existens hittade jag den här lilla gräsligheten på Aftonbladet.se:
Evert räddade
sin matte mot
orm på hotellet
”Mot” orm alltså. Att många, speciellt ungdomar, har svårt med prepositionerna det har jag sett länge nu…
Här kommer ett litet knep som jag läste på nätet idag:

Är du osäker på om det ska vara "de" eller "dem", testa att byta ut mot "jag" eller "mig". (Använd inte dom, det är talspråk!)

Funkar det med "jag" ska det vara "de".
Funkar det med "mig" ska det vara "dem".

Ex. Spara en bit mat till jag. Spara en bit mat till mig. Alltså ska det vara Spara en bit mat till dem! Enkelt va´!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: