Kaylas

DET GÅR ÅT FEL HÅLL...

Kategori: Vardagsliv

HALVSNÖDAGEN & VÄRLDSDAGEN FÖR LEPRASJUKA

Med de två senaste årens vintrar fortfarande färskt i minnet känns den här vintern ganska beskedlig. Det är kanske för tidigt än att ropa hej redan. Förra vintern kom det stora mängder snö i februari och mars. Idag är det iaf "halvsnödagen" enligt gammal sägen. Det innebär att hälften av vinterns snö har kommit redan - och stämmer det så är i alla fall jag nöjd.  Jag önskar mig 5-10 minusgrader, sol och inte en snöflinga till . Det låter väl bra?

Nåt som inte é bra, är jag. Det går bakåt istället för framåt. Nu har jag fått ont i luftrören också, svårt med andningen. Är täppt överallt nu känns det som. Jag orkar inte ens sitta vid datorn, utan är mest liggandes i sängen eller tv-soffan.

Tillbaka till dagens temadag nu - Lepra, spetälska eller Hansens sjukdom är en infektionssjukdom orsakad av bakterien Mycobacterium leprae. Man räknar med att det finns cirka 10 miljoner leprasjuka i världen, främst i tropiska länder med låg utvecklingsnivå. Sjukdomen har tidigare funnits också i Sverige, men de få fall vi ser nuförtiden är personer med ursprung från tropikerna.

Förr trodde man att lepra var smittsam (95 % är immuna) och obotlig och de drabbade isolerades därför i spetälskekolonier. Sådana kolonier existerar fortfarande, bland annat på Filippinerna. Det har senare visat sig att sjukdomen relativt enkelt kan botas genom en långvarig antibiotikakur. Det är naturligtvis också viktigt att eventuella skador som patienterna har ådragit sig till följd av känselförlusten behandlas. Bibeln omnämner spetälska flera gånger, men det är tveksamt om det är samma sjukdom som avses.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: