Kaylas

NY VECKA - NYA TAG...

Kategori: Vardagsliv

Idag ska jag inte göra nåt speciellt, förutom de vardagliga sysslorna som disk, matlagning. Ska iväg till körskolan och hämta lite info om halkörningen i nästa vecka. Så det blir en lugn start på veckan för mig.

 


Idag högtidlighåller vi Cheez Doodle Day, Ostbågens dag.  Och vi svenskar gillar verkligen våra ostbågar. Det säljs nämligen en påse var 3:e sekund året om i Sverige.

 

De populära gyllengula majssnacksen började tillverkas i Sverige av OLW i Filipstad 1967, men skapades i USA redan 1964. Det var Morrie Yohai, som avled för 2 år sedan då 90 år gammal, som tillverkade de första påsarna i sin pappas fabrik i Bronx, New York. National Cheez Doodle Day den 5 mars är en amerikansk idé, men engagemanget är stort även i Sverige. På Facebook finns det flera grupper som engagerar sig i cheez doodles; ” Vi som älskar sega ostbågar!” och ”Vi som säger ostkrokar!” för att nämna 2.

 

I Sverige säljs det 11 miljoner påsar med OLW cheez doodles per år vilket motsvarar 1 påse var 3:e sekund. Det gör OLW cheez doodles till den enskilt största snacksprodukten i landet och därför tycker de att National Cheez Doodle Day är värd att uppmärksamma även i Sverige. De firar lite med en tävling på sin Facebooksida - säger Susanne Wibréus, produktchef för OLW cheez doodles.

 

Debatten kring namnet ostbåge kontra ostkrok ledde till att OLW förra året anordnade en omröstning där svenska folket fick avgöra vad de gyllengula snacksen egentligen kallas. Totalt röstade 40 571 personer varav 24 266 röstade på ostbåge och 16 305 på ostkrok. Det relativt jämna resultatet gjorde att OLW valde att trycka varannan påse cheez doodles märkt med beskrivningen ”spröda ostbågar med mild ostsmak.” respektive ”spröda ostkrokar med mild ostsmak.”

 

Fakta om OLW cheez doodles i Sverige

  • OLW cheez doodles är spröda majsbågar med smak av cheddarost.
  • Den berömda böjda formen skapas av ett starkt luftryck.
  • OLW cheez doodles bakas. De friteras inte.
  • OLW cheez doodles har funnits i Sverige sedan 1967.
  • Var tredje sekund säljs en påse cheez doodles i Sverige.
  • Varje år säljs det 11 miljoner påsar. Det gör OLW cheez doodles till Sveriges absolut mest sålda snacksprodukt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: