Kaylas

YOGAUTMANING HELA MARS

Kategori: Vardagsliv

Just nu florerar det "yogautmaningar" hos många bloggare, där man under 1 månad ska yoga varje dag. Därför ska jag ägna mars månad åt det.  Att yoga mellan 20-30 minuter minst varje dag i 30 dagar. Mest för att få in "vanan" och lugnet. Så idag rullar jag ut yogamattan och kör igång en dvd med hathayoga. Den é lättast, men jag har en dvd mé power-yoga också, betydligt tuffare. Kanske det blir den nästa vecka, för att variera lite om man nu ska köra det i 31 dar i rad. Någon mer som hänger på och är sugen? Skriv en kommentar och berätta om du antar utmaningen du också.


Jag har hållt på med yoga till och från i snart 6 år nu, men först nu har jag kommit att riktigt njuta av den. Har egentligen inte tyckt det varit så jättekul under tiden, men efteråt känns allt så toppen så därför har jag fortsatt.  Efter ett yogapass känner jag lätthet, glädje och ett lugnt inre och detta har jag även nu börjat känna av under själva passet.

 

Mitt problem har varit att jag hela tiden vill PRESTERA - Bli bättre och vigare … Och visst har jag kanske blivit lite smidigare & vigare men det är ju inte YOGA! Vad jag menar är att det tar tid - ge inte upp om du känner att "detta passade inte mig" - utan ge det lite tid!

Yoga betyder förening. – Och målet med yoga bör vara förena kroppen med själen.

 

Hathayoga är den i Europa mest kända formen av yoga, där man försöker skapa en balans i kroppens olika energisystem för att uppnå fysisk och psykisk hälsa och utveckling. Metoderna som används är reningsprocesser (shatkarma) kroppsställningar (asana), andningskontroll (pranayama), koncentrationsövningar och meditation.

 

Stavelsen ha betyder solen och tha månen. Ordet yoga betyder förening, och hatha yoga är alltså en förening mellan de olika energier som solen (Shiva, maskulin) och månen (Shakti, feminin) representerar. Ordet hathayoga används i Hatha Yoga Pradipika, en skrift om yoga från 1500-talet.

 

Så funkar det: Hathayoga är både fysisk och meditativ. Man intar olika ställningar i lugnt tempo. De samordnas med andningstekniker och koncentration för att ge en bättre kroppskontroll.

 

Det är kanske det – andning, rörelser och medvetande i samarbete – som gör att många av oss tycker så mycket om hathayoga. Det ger en grundlig genomarbetning av kroppen och sinnet, ger både styrka och rörlighet, lugn, energi, fokus och balans.


Den stora fördelen med hatha yoga är just att det är enkelt att komma igång. Med hathayoga är det fullt möjligt att som nybörjare börja träna själv hemma. Förutsättningen är viss försiktighet och att man undviker krävande positioner. Hathayoga är därför utmärkt för de som saknar psykisk energi för att ta en kurs, eller som av andra skäl inte vill eller kan träna med andra.  Passar dig som är nybörjare och som i lugn och ro vill pröva på vad yoga är. Har man tränat hathayoga ett tag är det enkelt att komma igång med andra former av yoga.

 

Här ser du positionerna i hathayogan. När man utövar yoga får vi effekter på flera olika plan, såväl fysiskt som mentalt.

 

Som till exempel:

  • Ger starkare, smidigare och längre muskler och löser upp spänningar och blockeringar i kroppen
  • Ökar mental och fysisk styrka, flexibilitet, uthållighet och balans
  • Renar kroppen från gifter och slaggprodukter
  • Stärker immunförsvaret och ökar ämnesomsättningen
  • Ökar självmedvetenheten och reducerar stress
  • Rätar ut snedheter i kroppen och frigör nervsystemet
  • Förbättrar syreupptagningsförmågan & kvaliteten på andningen
  • Ger allsidig träning för hela kroppen
  • Balanserar tarmarna och de inre organens funktion och kvalitet
  • Botar eller lindrar de flesta problem i rygg, axlar och nacke
  • Väcker kroppen och sinnet till liv och ger mer energi och livskraft
  • Ökar andlig medvetenhet och känslighet
  • Hjälper oss gradvis att leva ett sundare liv och att bli mer uppmärksamma på kroppens signaler
  • Lugnar sinnet och förbättrar minnet, koncentrationsförmågan, kreativiteten och livskvaliteten
  • Hjälper oss att hitta balans i våra liv och ger oss ett redskap att bättre hantera livets svängningar

 

Låter det flummigt? Kanske om man inte har Yogat .  Annars förstår man nog vad som menas.




Kommentarer


Kommentera inlägget här: