Kaylas

1 MÅNAD TILL JULAFTON

Kategori: Vardagsliv

Ja idag är det som sagt 1 månad kvar till julafton. Nu börjar julhandeln ta fart ordentligt… Men just idag ska vi inte handla nåt. För idag ”firar” vi En Köpfri Dag (Buy Nothing Day) - och min dotter åker till Ullared just idag…

Ja ja, dagen firas världen över av miljoner människor som har fått nog av shopping- och konsumtionshets. Uppmärksamma den du med! Forskning visar att människor med materialistiska värderingar är mindre lyckliga än andra. Ju mer du vill äga allt, desto mer äger allting dig.

6 frågor att ställa sig inför inköp
1. Hur ofta kommer jag att använda prylen?
2. Kan jag uppnå lika stort välbefinnande på annat sätt?
3. Var ska jag förvara prylen, orkar jag sköta om och återvinna den?
4. Finns prylen begagnad, kan jag låna, hyra eller samäga med någon?
5. Finns prylen i en mer hållbar och miljöanpassad variant, lokalproducerad eller fair trade?
6. Kan jag vänta några dagar och se om jagfortfarande bedömer att jag behöver prylen?
 

Idag är det en dag för eftertanke och ett startskott för minskad konsumtion. Dagen firas för att finna hållbara vägar till rikare liv på riktigt. Finns det viktigare värden i livet än att ständigt byta ut saker som fungerar och jaga efter de senaste prylarna och modet?

Vad är viktigast i ditt liv och hur mycket tid ägnar du åt det? Ting tar tid. Det tar tid att tjäna ihop till saker, det tar tid att välja ut saker och det tar tid att sköta om saker. Ofta hinner vi knappt använda alla prylar vi skaffar oss.

Genom att konsumera mindre får vi bättre privatekonomi, bättre miljö och mer tid till livets alla gratisnöjen. Vi kanske till och med kan gå ner i arbetstid när vi inte har lika mycket utgifter.

Reklamen ser till att ständigt väcka begäret efter mer. I Sverige kostar reklamen 62 miljarder om året – mer än alla våra universitet och högskolor tillsammans. Varför begränsar vi inte reklamen? Hör av dig till politikerna och berätta vad du tycker!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: