Kaylas

GRÅ GRÅARE GRÅTT

Kategori: Vardagsliv

Idag har det ta mig fan regnat precis hela tiden… I slutet på september och hela oktober tycker jag hösten är jättefin och mysig – I love it. Nu är den bara grå. För bara 1 månad sen var allt upplyst av vackra färger, gult, rött, grönt. Men det är borta, i november finns ingen färg kvar. November är den sämsta månaden på hela året.


November är en månad som egentligen kan sammanfattas med ett enda ord: Grått! För det är vad det är, i princip överallt i princip hela tiden. Lite brunt också, men inte så mycket. Mest grått. Och det är en tung grå nyans också, som en blandning av bly och smuts. Och det regnar - det regnar nästan hela tiden. Och när det inte regnar så blåser det. Och det blåser när det regnar också. Låter rätt tungt, eller hur? Grått, som sagt… En månad när höst och vinter kämpar om herraväldet. När den svartvita färgskalan med alla gråtoner försöker släcka det sista av höstens vackra färgprakt. Tystnad, stillhet och stunder av eftertanke. Marken och de som lever där förbereder sig inför vintern.

November är min värsta tid på året, jag tror t.o.m att jag hatar november. Grå november, rått, mörk, dyster, trist, eländig och vemodig tycker jag. Jag mår inte alls bra denna månad, känner mig jättelåg och nere.


Fast jag försöker se ljuspunkterna, vara positiv och göra det bästa av dagarna. Man har inte roligare än man gör sig… Även en grådisig novemberdag finns det mycket att glädjas åt. Man ska ändå inte misströsta. Det går faktiskt att göra något åt saken. Det är nu det är dags att börja gräva fram stearinljusen ur sina gömmor, köpa en massa trevliga tesorter som man inte har en tanke på annars, helt enkelt se till att ha det så mysigt som möjligt så ofta som möjligt. För tillvaron är ju faktiskt bara så trevlig som man gör den. Och att fixa lite mys i lägenheten är ett väldigt enkelt och snabbt sätt att jaga bort det blytunga grå och göra livet både ljusare och trevligare.

Och på lördag är det DECEMBER och adventshelg :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: