Kaylas

ADVENTSKALENDER - Lucka 8

Kategori: Vardagsliv

När andra ljuset brinner
är snart Lucia här.
Hon bjuder oss på kaffe
och bud om julen bär.

Sumpan bjöd på en fin 2:a advent när jag vaknade idag, -10° ute och en klar himmel med en sol som försöker kika fram.

Nu börjar verkligen nedräkningen, inte bara till jul utan till min ledighet. Åh vad jag längtar efter att få mysa med barnbarnet och döttrarna, bara lata dagar utan tider att passa.

 
Det är väldigt vanligt i våra hem att vi har någon typ av nedräkning som markerar hur långt det är kvar till jul. Den nedräkningstyp man har använt under en lång tid och som nu är en tradition i våra hem är ju den klassiska adventsljusstaken och adventsstjärnan i våra fönster. Den moderna nedräkningen som många barn följer är adventskalendern som har blivit väldigt populär att följa på tv, i år är det familjen Hedenhös. Även jag har en adventskalender, men min är från Bingolotto.

Idag ska jag inte göra något alls – bara vara. Men jag har ju jobb idag också - M som jag ska gå och ”natta” ikväll. Men det går bra, hon bor i huset bredvid, så jag behöver inte bege mig iväg nån längre sträcka. Jag går till henne morgon & kväll.

Mörkret tätnar i advent
och vårt andra ljus blir tänt.
Gud bevara dem som gråter.
Låt dem le och leka åter.

Avslutar dagens lucka med denna sång, den é i original och jul och advent för mig. Och DU – glöm inte släcka ljusen sen.
 

Dom dom dom… Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna det är mörkt nu men det blir ljusare igen. Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor påtänd ett ljus för jordens barn. Jag såg en stjärna falla, det var inatt när alla sov jag tror jag önskade att du var nära. För en minut sen brann den för en sekund sen försvann den det var det bara jag som såg, på radion sjöng dom om fred på jorden jag ville tro dom slitna orden. Tänd ett ljus och låt det brinna låt aldrig hoppet försvinna det är mörkt nu men det blir ljusare igen. Tänd ett ljus för allt du tror på för den här planeten vi bor, på tänd ett ljus för jordens barn åååh… Tänd ett ljus för jordens barn.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: