Kaylas

JULKALENDERN - Lucka 14

Kategori: Vardagsliv

Idag har jag fixat de sista julklapparna, så skönt att vara klar med det. Nu behöver jag bara planera min packning och se till att allt é klart om en vecka, då jag åker ”hem” till Skövde.

I år har jag köpt alla mina julklappar på nätet, förutom lite godis som jag tänker köpa på julmarknad i veckan. Jag jobbar ju 7 dar/vecka så det blev inte tid att springa på stan i år. Visserligen har jag mycket ledig tid på eftermiddagarna, men då ska ju hemmet skötas oxå med tvätt, städning, handla och laga mat.
 
Det é skönt att vara lite lat ibland och fixa klapparna hemifrån soffan. Julhandeln på nätet har aldrig varit enklare. I år väntas den pågå längre än någonsin eftersom företagen blivit bättre på att leverera in i det sista.

Med bara 10 dagar kvar till julafton börjar det bli trångt i butikerna, iaf här i Stockholm. Men näthandeln tar en allt större del av helghandeln. Det funkar bättre och bättre med betalningar och leveranser. Samtidigt har kunderna mognat och känner sig tryggare.

Julhandeln på nätet exploderade för några år sedan, men verkar nu ha lagt sig på en stabil nivå. I år väntas var 3:e köpare klicka hem klapparna. Förr var det i första hand priset som var näthandelns främsta argument. Nu handlar det i allt högre grad om bekvämlighet och utbud. Det är framförallt elektronik, böcker och kläder vi handlar på nätet, även om helt nya produkter som matkassar kommer starkt.

Tidigare skedde en stor del av julhandeln på nätet under november. I år väntas den pågå långt in i den kommande veckan. Många näthandlare har extra snabba leveranser nu före jul för att köparna ska hinna få klapparna i tid.

Det är inte bara klapparna som kan fixas via nätet. Du kan också ordna med julstädning, mat och pynt, ja till och med få granen hemkörd och (när julen är öve) bortforslad. Ja det mesta går att ordna smidigt via nätet, även tomten – men det kostar ju förstås.

Med en e-julslipper man stressen i affärerna och kan tänka igenom sina köp. Samtidigt går man kanske miste om julstämningen i affärerna. Men det går att plocka russinen ur kakan. Först e-handla i lugn och ro och sedan njuta av att komplettera julhandeln med att gå och mysa på julmarknad (eller i butikerna.)
 
För många kan det vara en fördel att i lugn och ro hemma jämföra priser och få en överblick över hur mycket man lägger ut. Men det finns oxå personer som säger att om man handlar på nätet känns det inte som på riktigt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: