Kaylas

JULKALENDERN - Lucka 16

Kategori: Vardagsliv

Idag har jag inte gjort så mycket nytta, bara fixat klart alla julkorten. Sen har jag ju jobbat lite också såklart.

Ingen snö alls, det é lite trist. Dagarna é så gråmulna och det blir aldrig riktigt ljust ute. Inte undra på att man é så trött då. Fast å andra sidan så samtidigt é det bra att det inte é massa snö och oväder på söndag då jag ska ut och åka tåg.
I husmorspraktikan ”Tomtemors december kom-i-håg” står det idag att vi ska slå in julklappar och skriva fiffiga rim. Och enligt boken ”Första julhjälpen” ska vi göra julköttbullar idag. Skillnaden mot vanliga köttbullar är att dessa innehåller kryddpeppar, som ger en ganska markant smak. Inga mängder, men tillräckligt för att ge köttbullarna en speciell julsmak. Jag brukar göra dessa varje jul, men i år åker jag ju ”hem” till Skövde så i år gör jag inga. Men här kommer receptet för ca 40 köttbullar:

400 gr köttfärs
¾ dl ströbröd
1 ½ dl vispgrädde
1 msk riven gul lök
1 ägg
1 tsk salt
1 krm malen kryddpeppar
smör till stekning

Blanda ströbrödet med grädden, låt stå och svälla 5-10 min.
Blanda färsen med lök, salt och kryddpeppar.
Tillsätt ströbrödsblandningen och rör tills färsen är smidig och väl blandad.
Fukta händerna med kallt vatten och forma till jämna köttbullar.
Stek några i taget i smör. Skaka pannan så att de blir jämnt brynta.
Sänk värmen när de fått färg, och stek tills de är genomstekta 5-10 min.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: