Kaylas

JULKALENDERN - Lucka 21

Kategori: Vardagsliv

Ja nu har jag slarvat mé bloggskrivandet ett par dagar igen. Det har varit fullt upp med jobb och packning och planering inför min resa i morgon. Jag har varit hos frissan och klippt mig, delat ut julklappar till mina brukare, städat, tvättat och pyntat både hos dom och här hemma. Nu ska det verkligen bli skönt med semester.
 
Årets mörkaste dag idag - vintersolståndet. Nu vänder det och vi går mot ljusare tider igen.Idag firar vi häxor YULE. Jag tror att jag gillar bilden av ljuset som segrar över mörkret, pånyttfödelsen. På något sätt så symboliserar det min egen personliga livsåskådning på sätt och vis. Jag tror att vi alla går igenom mörka perioder, då vi kämpar för att hålla fast vid de små bitarna av det ljus vi har. Men jag tror också att vi alla har möjligheten att ta oss igenom mörkret, och att sakta men säkert fylla våra liv med mer ljus. Det är det som Yule står för, för mig, vår egen inbyggda förmåga att fatta beslut som kan vända våra liv. Det kan vara de små besluten som att besluta sig för att äta sundare eller börja ta en daglig promenad, eller så är det de stora besluten som att säga upp sig från ett arbete som får dig att må dåligt, eller göra slut med en partner som inte gör dig lycklig. Varje dag fattar vi beslut i vårt liv, stora som små. Därför är det viktigt att bli så pass självmedveten att man ser till att fatta beslut som ser till att föra in mer ljus i sitt liv. Vi borde alla sträva efter mer ljus. Vi kommer aldrig kunna utesluta mörkret helt, varför skulle vi vilja det? Utan mörker så kommer vi inte uppskatta ljuset. Men vi kan varje dag fatta beslut som innebär att mörkret inte tar över våra liv. Så när vi på Yule firar att Guden återföds, att solen åter kommer in och kämpar tillbaka mörkret, så borde vi fira och glädjas åt de samma egenskaperna i oss själva.


Jag har pyntat klart här nu, även om jag åker bort i morgon. Jag älskar att pynta för då får jag en bra ursäkt för pyssel. Till största delen ser mitt hem ut som vilket svenskt julhem som helst. Men naturligtvis finns det massor av symboler inbakade som de flesta skulle missa. Jag tycker det är kul att runt jul så är det en av de få tidpunkterna på året då jag kan ha vissa av mina wiccasymboler framme helt synligt och väldigt få reagerar på det.

Det första jag dekorerade om var mitt altare. Jag la på en röd duk. Bägaren fylldes med lite granris. Därefter ställdes mina gudastatyer på plats och symbolerna för de olika elementen, och i mitten har jag lagt en apelsin som jag har dekorerat med nejlikor som symbol för solen. Så nu luktar hela mitt sovrum av granris, apelsin och nejlika. Det är verkligen dofter som påminner om barndomens jular.

I köket kommer det att hängas upp en till apelsin. Gran har jag inte, men vi har en liten bordsgran på ett litet bord i tv-rummet. Alla rummen är fyllda med tomtar, änglar, julkulor och ljus.

Här kommer ett recept på Yulekaka, fast den är mer känd under sitt mer ordinära namn: Fruktkaka.
2 dl torkade aprikoser
2 dl torkade katrinplommon
½ dl russin
whisky
2 dl valnötter
1 ½ dl mörk hackad choklad
4 ½ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
250 gram smör
2 ½ dl råsocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
4 st ägg

Sätt ugnen på 150°, smöra och bröa en form. Hacka frukten och lägg den i blöt i whiskyn i 1 tim. (vill du inte använda whisky så kan du använda t.ex. svartvinbärssaft som du gör lite extra stark). Hacka chokladen och valnötterna grovt och bland med frukt, mjöl och bakpulver i en bunke. Rör socker, smör, vaniljsocker och salt mjukt i en separat bunke och blanda sedan ner ett ägg åt gången, se till att äggen är ordentligt uppblandade innan du tar i det nästa. Blanda ner mjölblandningen i äggblandningen. Häll upp i formen och grädda i ca 1 tim. Kakan blir godare om den får stå ett par dagar. Servera med lätt vispad grädde.

Jag har kalasat på glögg, pepparkakor och lussekatter och till middag blev det traditionell julmat. Till kvällsmyset nötter och choklad. Så man kan fira Yule utan att göra en allt för stor sak av det.

Jag vet att det finns många praktiserande häxor som bor med sina föräldrar, eller ihop med en partner som inte är häxa. Jag vill bara att du ska veta att man kan föra in symboler som är viktiga för dig utan att det behöver påverka de andra i hushållet. Man behöver inte alltid fira med buller och brak, och deklarera för hela världen vad man gör. Symboler och ritualer är precis lika meningsfulla även om det bara är du som är medveten om dem.

Jag har aldrig använt mig av någon fast bön, så att säga, som häxa. Mina böner är ofta spontana och kommer just i den stunden. Men ibland har jag saknat att ha böner som kommer som flytande vatten när man behöver dem. Jag kan fortfarande recitera Fader vår som jag lärde mig i lågstadiet. Så jag började titta runt på lite olika böner. Jag såg att Ceriadwen var inne på samma tankespår och hade ett par vackra böner på sin blogg. Speciellt gillade jag den keltiska bönen. Jag hittade även en omgjord version av den kristna bönen som på svenska börjar: Herren är min herde, mig skall inget fattas. En mycket vacker bön som även är omgjord till en underbart vacker psalm. Nåja, eftersom jag gillade den kristna versionen så blev jag väldigt glad över att jag verkligen gillade den omgjorda versionen. På engelska ser den ut så här:

The earth is my mother,
I shall not want.
Her hand brings forth green pastures.
She tarries within the still waters.
She leads me in fields of fruitfulness
for my glory.
Yea, as I walk through the summer of life unto death,
I will not be afraid.
For you are whit me.
You prepare a harvest before me,
and bless my house whit children.
You fill me whit milk and honey,
my cup overflows.
Surely, goodness and beauty will nurture me
all the days of my life,
and I will become part of the earth forever.

Riktigt vacker, och den har dessutom behållit den ursprungliga känslan. Så nu har jag ett litet radband som ska hjälpa mig att lära in den här bönen, en pärla för varje sats. Jag gjorde även ett försök att översätta bönen till svenska. Jag är inte helt nöjd men jag lägger upp den i alla fall så kan ni komma med tips på förbättringar.

Jorden är min moder,
mig skall inget fattas.
Hennes hand frambringar de gröna ängarna.
Hon vilar i de stilla vattnen.
Hon leder mig på fruktbarhetens ängar,
för min ära.
Även när jag vandrar genom livets sommar mot döden,
skall jag inte vara rädd.
För du är med mig.
Du bereder skörden framför mig
och välsignar mitt hem med barn.
Du fyller mig med mjölk och honung,
min bägare flödar över.
Säkerligen kommer glädje och skönhet att vårda mig,
alla dagar av mitt liv.
Och jag kommer i all evighet bli en del av jorden.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: