Kaylas

DAGS FÖR MELLO IGEN

Kategori: Vardagsliv


En underbar solig och härlig vinterdag har vi i här i Sumpan idag. Idag ska jag fira Imbolc, (om det kan du läsa i min blogg Vildhäxan i Sumpan) och sen ikväll är det äntligen dags igen att bänka sig i tv-soffan mé något gott o smaskigt. Melodifestivalen drar igång igen. Jag vet att alla inte é så intresserade av det, (fast många har väldigt mycket åsikter om den) men jag älskar allt som hör till schlagercirkusen. Men numera kan man kanske inte kalla det för schlagerfestival, i den bemärkelse det var förr.

Det här är startfältet i den 1:a deltävlingen som hålls i Karlskrona. 5 av de tävlande artisterna är debutanter, men David Lindgren, Cookies N Beans och Michael Feiner (The Attic) har varit med tidigare.


  • David Lindgren - Skyline (Fernando Fuentes, Henrik Nordenback, Christian Fast)
    I år får David Lindgren agera Melodifestivalens partystarter - och vi kastas rakt in i finlandsfärjans reklamklipp där grå kontorsnissar från att försiktigt stuffa vid busshållplatsen kastas rakt in på färjans lätt förskönade dansgolv. Smart att lägga den först för att få igång oss - men på en minut tycker jag det låter en bra bit blekare än Shout it out som ju satt som en smäck på en lyssning. Parallellen till just den låten är dessutom så tydlig att den kan bli ett handikapp ikväll. Nja, jag hoppas det tar sig i fullversion.

  • Cookies'n'Beans - Burning flags (Fredrik Kempe)
    Ok, det är läge att pilla bort den där countryetiketten jag klistrade på när kakorna och bönorna tävlade med What if 2009 - för det här är ju något helt annat. Vi får ett pampigt arena-anthem med mycket diafragma, där tjejerna ber oss blunda och se deras brinnande... flaska? Om det inte vore för att det här uppenbarligen är låtens sista minut hade jag tyckt det varit riktigt lovande, men när det nu tydligen inte bjuds på varken mera fläsk eller minsta lilla wailfest är jag lite mer skeptisk.

  • Jay-Jay Johanson - Paris (Jay-Jay Johanson)
    Snygga stråkar och en störande koskälla medan Jay-Jay namedroppar landmärken i Paris är betydligt mindre electro än vad jag hade förväntat mig med tanke på hans tidigare alster. Det låter sällan mer stenkört än så här i Melodifestivalen - även om en del av mig nog hade kunnat falla för en moderniserad chanson i ett annat sammanhang. Särskilt om man plockar bort det där skramlandet som får det att låta som om han snarare vallar får än elegant vandrar genom Paris.

  • Mary N'Diaye - Gosa (Johan Åsgärde, Mattias Frändå, Mary N’Diaye)
    Oh my... Nej. Jag vill INTE gosa. Åtminstone inte ackompanjerad av intill döden tjatig låtsaslatino med infantil text och en Mary som verkar ha köpt taskig handkräm, delat den med sina dansare för att sedan ägna låten åt att försöka smörja in den. Mary verkar vara en skön tjej, men låten blir definitivt min åtta på lördag - inte kan väl det här funka på någon som hunnit fylla tolv?

  • Eric Gadd - Vi kommer aldrig att förlora (Eric Gadd, Thomas Stenström, Jacob Olofsson)
    Åh... jag borde ha vetat bättre, men här blir jag sjukt besviken. Nog för att Gadd borde ha tävlat redan för ett par decennier sedan, medan han fortfarande var kung av blågul soul - men jag kunde aldrig tänka mig att han skulle överge just den genren. Här låter han istället som en karaoke-Winnerbäck eller dito-Hellström, vilket må ha sin publik - men jag sitter inte i den.

  • Yohio - Heartbreak Hotel (Johan Fransson, Tobias Lundgren, Tim Larsson, Henrik Göranson, Yohio)
    Jag var duktig och lyssnade in mig på några av Yohios verk i genren visual kei inför Melodifestivalen och överraskas därför lite av att det här snarare låter rocklåt i reklamradiostationernas standardformat än som musiken som gjort honom stor i Japan. Det är knappast nyskapande - men inget jag spottar på. Lättrallad rock i kombination med att Yohio verkar uppträda med både utstrålning och självförtroende får mig att tro på en andra chans. Minst.

  • Anna Järvinen - Porslin (Björn Olsson, Martin Elisson)
    Så till låten som skulle ha varit med redan ifjol - men byttes ut mot just Shout it out (se ovan) innan det blev tävlingsdags. Efter att ha läst låttexten blev jag riktigt nyfiken - sällan har väl en mer naken, rättfram och känsloladdad text hörts här. Vi får inte höra mycket av den här under låtens slutminut, men det avskalade numret med ännu fler vackra stråkar tillsammans med Anna själv ger mig tillräckligt för att tro att hon träffar tillräckligt många hjärtan på lördag för att ta sig ända till final.

  • Michael Feiner & Caisa - We're still kids (Michael Feiner, Caisa Ahlroth)
    Jag hade höga förväntningar här med tanke på vad jag hört av duon innan, men på den här minuten lyckas jag inte koppla grepp om låten - och det är väl inte direkt ett gott tecken. De sextio sekunderna ger intryck av en rätt märklig hybrid mellan powerpop från 80-talet, Swedish House Mafia och en saxofon med central roll. Jag vill höra mer, men spontant tycker jag det här låter för svårt för att jag ska kunna tro på några större framgångar ikväll.




Idag firar vi också - Internationella våtmarksdagen, Groundhog Day & Löpningens dag.
Om internationella våtmarksdagen: Denna dag markerar dagen för antagandet av konventionen om våtmarker den 2 februari 1971 i den iranska staden Ramsar vid stranden av Kaspiska havet. Ramsarkonventionen arbetar för att bevara våtmarker, sjöar, vattendrag och grunda marina områden och nyttja dem på ett hållbart sätt samt hjälpa till att öka allmänhetens medvetenhet om vikten och värdet av våtmarker. Över 160 medlemsstater har skrivit under den. Varje land har åtagit sig att utse och bevara s.k. ramsarområden, viktiga områden med internationell betydelse.

I Sverige finns det 51 st och är utpekade som riksintressen för naturvården i Miljöbalken.
”Sverige var ett av de länder som tidigt undertecknade konventionen och har under årens lopp på olika sätt stött arbetet för bevarande av våtmarkernas biologiska mångfald och ekosystemtjänster.”.

Jag känner att jag inte kan göra så mycket, jag får ta en promenad runt fågelsjöarna Lötsjön & Råstasjön, det é ju också våtmarker. Det får räcka, för det é ju lite kallt ute, och det mesta är fruset. Det borde väl ändå räknas - eller? För det är ju trots allt en dag som firas i hela världen och världsnaturfonden WWF är inblandade.

Groundhog Day (Murmeldjursdagen) är en festlighet som firas i flera orter i USA och Kanada. Varje år den 2 februari bedöms hur länge vintern kommer att vara. Därför drivs ett skogsmurmeldjur (engelska: groundhog) ur sitt bo. Om djuret ser sin skugga, förutsatt att det är klart och ljust väder, pågår vintern i ytterligare 6 veckor. I andra delar av världen blev evenemanget känt genom filmen ”Måndag hela veckan” Jag tänker absolut inte jaga ut ett murveldjur från sitt bo, fy vad hemskt och elak. Hade det inte varit melodifestivalen ikväll så kanske jag kunde kollat på filmen iaf…
Runt om i Sverige arrangeras sedan 2010 Löpningens dag den 1:a lördagen i februari, detta är för att uppmärksamma den enkla träningsform som löpning är. Om du vill fira Löpningens dag så är det enda du behöver göra att ta på dig träningsskorna och en reflexväst(det är mörkt i februari och du behöver vara rädd om dig) och ta dig ut på en runda. Vill du göra det lite roligare så kan du söka upp de olika arrangemangen som sker runt om i landet och där springa med andra löpare.

Kommentarer

  • Elisabet Lindberg säger:

    Jag älskar att titta på melodifestivalen

    2013-02-02 | 15:12:41

Kommentera inlägget här: