Kaylas

NYÅRSDAG - OTURSDAG

Kategori: Vardagsliv

Så som det nya året börjar blir hela året – eller? Ja i så fall får jag otur hela 2014. Dagen började med att jag fick punktering på cykeln, när jag skulle iväg och jobba. Försökte köra slalom mellan allt glassplitter som folk strött omkring sig efter gårdagens nyårsfirande. Men trots min försiktighet så blev bakdäcket helt platt mitt under cykelfärden :(


Sedan gammalt är det känt att - Idag är det den första dagen på det nya året, så vad som än händer i dag, kommer att sätta sin prägel på resten av året.

På medeltiden brukade man ge varandra nyårsgåvor, en tradition som försvann när det blev vanligt att ge varandra julgåvor istället. På nyårsdagens morgon skulle man gå upp tidigt, för ens uppförande den dagen skulle sedan sätta sin prägel på hela året. Ett äpple var bra att äta för då skulle man hålla sig frisk det kommande året däremot skulle man passa sig för att betala något eller låna ut pengar den här dagen för då skulle det kommande året bara bestå av en massa utgifter.
 

Kommentarer

  • esterii säger:

    Kikar in som ny, lämnar ett spår, hoppas du vill göra detsamma.. Gott Nytt År!

    2014-01-02 | 14:48:02
    Bloggadress: http://www.esterii.blogg.se

Kommentera inlägget här: