Kaylas

PROMENADENS DAG

Kategori: Vardagsliv

Visst é det härligt att promenera? Jag försöker göra det varje dag. Ibland med stavar för att motionera, men oftast bara för att komma ut och njuta och koppla av. Jag tycker det é så rogivande och avslappnande att bara gå ut och gå. Sen spelar det inte någon roll om det é stadspromenad eller ute i skogen eller någon park.

Jag bor så himla bra här i Sumpan. Runt husknuten har jag Golfängarna och Lötsjön, och en liten bit bort ligger Råstasjön, 2 fina fågelsjöar. Går man runt bägge sjöarna tar det ungefär 1 timme – precis lagom promenad.


Igår var det "Promenadens dag" som uppmärksammar hur enkelt det är att göra något man mår bra av. Att ta en promenad är det lättaste sättet att må bättre i både kropp och själ. Så oavsett vad du har för väder idag, regn eller sol, ta på dig skorna och ge dig ut. Promenadrundan väljer du själv efter förmåga och intresse.

Promenader kräver ingen utrustning och går att göra var som helst. Men bra skor och rätt klädd, kan underlätta. Vill du känna dig extra nyttig så går du med stavar.

Var du väljer att promenera spelar inte så stor roll. Men välj en sträcka som känns passande och gärna en som ger dig välbefinnande t.ex. lugn och ro, avkoppling, meditativ, vacker utsikt eller annat att titta på.


Promenader är ett enkelt medel för bättre hälsa och välbefinnande.

Hälsoeffekterna är många:
• Stärker hjärtat
• Stärker skelettet
• Stärker musklerna
• Förebygger bl.a. diabetes och högt blodtryck
• Ökar kaloriförbrukningen
• Verkar positivt på mage och tarmverksamhet
• Förbättrar konditionen
• Frigör endorfiner som gör oss lyckliga
• Påverkar tankeverksamheten positivt
• Förbrukar stresshormoner
• Kan bidra till bättre nattsömn.

Igår hade jag en dålig dag, och orkade inte ta mig ut. Men idag känner jag mig lite lite bättre, så nu går jag ut på min promenad, gör det du oxå. Solen skiner, det é vindstilla och termometern visar på + 15° :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: